Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Vrouwennetwerk Universiteit Utrecht | Betere score grammaticatoets bij meer weglatingen in whatsappbericht

Vrouwennetwerk Universiteit Utrecht

Actualiteit

Betere score grammaticatoets bij meer weglatingen in whatsappbericht

Thx bro 4 helpn met mn hwk heb ‘n 8 chill!
Zo’n whatsappbericht is niet ongewoon onder jongeren. Er wordt met weglatingen en afkortingen iets medegedeeld waar gebruikers van keurige mensentaal zeker twee keer meer ruimte voor nodig hebben. Zorgwekkende taalontwikkeling? Elma Blom, taalkundige aan de Universiteit Utrecht: “Integendeel. Kinderen die op zinsniveau in een whatsappbericht meer woorden weglaten, scoren beter op grammaticatoetsen.”

[NB Dit bericht in integraal overgenomen van de nieuwspagina van de Universiteit Utrecht – redactie]

Blom kwam zinnen als hierboven, waarin een goede vriend bedankt wordt voor zijn hulp bij het huiswerk, wat een 8 tot gevolg had, geregeld tegen in haar onderzoek naar het zogenoemde ‘textese’. “Textese heeft betrekking op woord- en zinsniveau. Een voorbeeld van inkorten op woordniveau is ‘w8’ voor ‘wacht’. Op zinsniveau laten jongeren die textese gebruiken hele woorden weg. Wij hebben in ons onderzoek naar dat laatste aspect gekeken. En geconcludeerd dat meer weglatingen samenhangen met betere scores op grammaticatoetsen.”

EXPERIMENT

Het onderzoek kende verschillende experimenten. De 55 deelnemende jongeren, in de leeftijd van 10 tot 13 jaar, kregen op een smartphone bijvoorbeeld berichtjes van de onderzoekers binnen. Daar reageerden ze op hun eigen manier op. De onderzoekers analyseerden de teksten van de jongeren, en namen een grammaticatest bij hen af. “Ook hebben sommigen ons een kijkje gegeven in hun eigen whatsapp-conversaties. Zulke berichtjes hebben we eveneens geanalyseerd.”

VERLOEDERING?

Een verklaring voor de opmerkelijke resultaten van Bloms onderzoek, waarover ze een artikel schreef met collega’s Chantal van Dijk, Merel van Witteloostuijn, Nada Vasić en Sergey Avrutin en dat verscheen in PLOSone, is niet met alle zekerheid te geven. Feit is in elk geval dat volwassenen zich geen zorgen hoeven te maken over de grammaticale vaardigheden van jongeren die berichten schrijven met ogenschijnlijk gehalveerde zinnen. “Het is heel goed mogelijk dat juist de jongeren die goede kennis van de grammatica hebben, in staat zijn om zinnen zo veel mogelijk in te korten.”

Meer informatie
Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027,r.a.b.vanveen@uu.nl